همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد
همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

فریدون مشیری" رک بگویم... از همه رنجیده ام!

فریدون مشیری"

رک بگویم... از همه رنجیده ام!

از غریب و آشنا ترسیده ام

با مرام و معرفت بیگانه اند

من به هر ساز ی که شد رقصیده ام

در زمستانِِ سکوتم بارها...

با نگاه سردتان لرزیده ام

رد پای مهربانی نیست...نیست

من تمام کوچه را گردیده ام

سالها از بس که خوش بین بوده ام...

هر کلاغی را کبوتر دیده ام

وزن احساس شما را بارها...

با ترازوی خودم سنجیده ام

بی خیال سردی آغوشها...

من به آغوش خودم چسبیده ام

من شما را بارها و بارها...

لا به لای هر دعا بخشیده ام

اوقات شرعی مشهد، فردا 31 فروردین1401

https://s6.uupload.ir/files/%D8%A7%D9%88%D9%82%D8%A7%D8%AA_%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C_%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF_sba.jpg

اوقات شرعی مشهد، فردا 31 فروردین1401

اذان صبح            04:22

طلوع آفتاب         05:52  

اذان ظهر              12:30

غروب آفتاب         19:10

اذان مغرب            19:29

نیمه شب شرعی    23:45

شادی چه ارتباطی با سلامتی‌ دارد

https://s6.uupload.ir/files/%D8%B4%D8%A7%D8%AF%DB%8C_01c4.jpg

شادی چه ارتباطی با سلامتی‌ دارد

شادی به سلامت قلبتان کمک می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد شادی در بهبود سلامت قلب نقش دارد چون ضربان قلب را پایین می‌آورد و از فشارخون کم می‌کند.

شادی سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کند،طبق مطالعات، میزان شادی شما می‌تواند بر سیستم ایمنی‌تان اثر بگذارد و تعیین کند چقدر مستعد بیماری باشید.

شادی کمک می‌کند استرس‌تان راکاهش دهیداحساسات مثبتی چون شادی موجب ترشح هورمون اندورفین، دوپامین و سروتونین می‌شوند.این هورمون‌ها در بهتر شدن خلق و خوی بینهایت مؤثرند و کمک می‌کنند اثرات منفی استرس خنثی شوند.

شادی عمرتان را طولانی می‌کند

پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند میان شاد بودن و داشتن عمر طولانی ارتباط وجود دارد.وضعیت روحی و هیجانی افراد تأثیر پررنگی بر طول عمر آن‌ها دارد...

دختران چادری نما و پسران مذهبی نما

دختران چادری نما و پسران مذهبی نما

شاید واقعا قصد اولیه این افراد حمایت از حجاب باشد اما رفته رفته "پسندیدم" گفتن های افراد مذکر آن ها را در جهت نشر دوباره عکس ها ترغیب می کند. به راستی نقش جوانان به ظاهر مذهبی در رونق گرفتن این اتفاق چیست؟

حیا به پوشش روح می دمد. اگر کسی پوشش مناسب داشته باشد اما حیا وجود نداشته باشد مانند فرد مذهبی است که بی جان و بدون اثر گذاری گوشه ای به خواب یا حتی مرگ رفته است.

متاسفانه چند وقتی است کمپین‌های مدعی ترویج حجاب با برچسب «#اسلام»، «#زن مسلمان» و «#حجاب زیبا» اقدام به جذب و تشویق دختران محجبه برای انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؛ تصاویری که قرار است برای ترویج اسلام و پوشش زن مسلمان در مقابل نگاه نامحرمان قرار گیرد. اما دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟!

قرآن کریم، زن و مرد مومن را به کم نگریستن مأمور ساخته است: «قل للمومنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکى‏ لهم ان الله خبیر بما یصنعون؛ به مردان با ایمان بگو: دیده فرونهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ زیرا خدا به آنچه می‌کنند، آگاه است». سوره نور-آیه30

در این بین علاوه بر اشتباهی که توسط بعضی از خواهران عزیز صورت می گیرد.

برادران به ظاهر مذهبی نیز گرفتار توطئه دوم می شوند و در کامنت های عجیب صورت و تیپ آن خواهر را ستایش می کنند. موضوعی که در نگاه اول باورکردنی نیست اما واقعیت دارد. روابطی که جهت نیفتادن به گناه با یک پسوند خواهر یا برادر شروع می شود. در آن از حدیث و شعر آیینی می گویند اما در باطن همان رابطه دو نامحرم است با شکلی ظاهرا شرعی. حرف هایی که خودمانی تر می شود و کم کم به رابطه ای وابسته کننده مبدل خواهد شد

در مورد ارتباط با نامحرم، از شمار زیادی از علما و مراجع تقلید استفتاء شده است که عموماً چنین پاسخ داده‌اند: «البته ارتباط در این فضا فی نفسه اشکالی ندارد، اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست» چون شیطان وعده داده است، بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد، دست برندارد.

به نظر می‌رسد پرداخت هر چه بیشتر و جامع‌تر به این موضوع از ضرورت‌های جامعه امروز، مخصوصاً در دانشگاه‌ها مدارس و محیط‌های مذهبی است، چرا‌ که با عباراتی نظیر اینکه‌ فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت آداب برخورد حضوری را در آن لازم نمی‌دانند، یعنی آداب ارتباط با نامحرمی که در فضای حقیقی قائل هستیم، در فضای مجازی این آداب را نادیده می‌گیریم. باید سعی کنیم رفتار واقعی‌مان را ملاک قرار دهیم و رفتار مجازی‌مان بازتر از رفتاری که با محیط پیرامون خود داریم، نباشد.

ادامه دارد...

نوشته : ر . م( فرهنگی)