همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد
همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

عضو انجمن متخصصان داخلی ایران:

عضو انجمن متخصصان داخلی ایران:

کاهش سن بلوغ دختران و پسران ایرانی

سن بلوغ در پسران و دختران ایرانی ۱.۵ سال کاهش یافته، در دختران به ۱۱.۵ و در پسران به ۱۳.۵ سال رسیده، همچنین در حال حاضر فاصله بالا بین بلوغ جنسی و اقتصادی باعث شیوع افسردگی در جامعه شده است.

14 تا 15 سال فاصله بین بلوغ عقلی و اقتصادی است. بلوغ عقلی در دختران و پسران 15 تا 17 سال است و بلوغ اقتصادی 27 سالگی به بالا را شامل می‌شود، البته فاصله بین بلوغ جنسی و اقتصادی طولانی است و همین امر بیماری‌های مختلفی را گسترش می‌دهد.

یکی از این بیماری‌ها که رو به افزایش است، بیماری‌های روحی و روانی است که شایع‌ترین آن افسردگی است، به طوری که 23 درصد دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند، افسرده‌اند.

افزایش بی‌رویه مواد دخانی و روانگردان و همچنین مواد صنعتی مانند گل و قرص‌های اکس در دانشجویان باعث اضمحلال مغزی و بیماری‌های اعصاب و روان مثل اسکیزوفرنی و افسردگی شده است.

افزایش میزان چربی و نمک به دلیل مصرف فست‌فود نامناسب است. کودکانی که در سن 2 سالگی مصرف مواد قندی و نمکی را تجربه می‌کنند، استعداد ابتلا به دیابت و فشار خون در آنها افزایش می‌یابد.

کاهش 10 درصدی مصرف الکل باعث کاهش انواع بیماری‌ها  می‌شود، متأسفانه شیوع الکل در گروه سنی 13 تا 27 سال رو به افزایش است.

متأسفانه آهن، اسیدفولیک و ویتامین D در جوانان و بزرگسالان رو به کاهش است و در مقابل، آجیل‌هایمان را نمک‌سود می‌کنیم و در کنار تبلیغاتی که از خوراکی‌های ناسالم می‌شود، کم‌تحرکی داریم./فارس

@razaviedu

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.