همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد
همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

چارلی چاپلین اولین بازیگر تاریخ است که عکسش روی مجله تایم چاپ شد!

http://uupload.ir/files/hryr_%DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%DB%8C.jpg

چارلی چاپلین اولین بازیگر تاریخ است که عکسش روی مجله تایم چاپ شد!

 نکته جالب راجع به او این است که او چشمانش آبی رنگ بود و چون در فیلم های سیاه سفید بازی می کرد کسی تا سالها نمی دانست!

تاریخ_هنر

TarikhMashhad

صوفیان و مواد مخدّر

http://uupload.ir/files/gj9m_%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF_%D9%85%D8%AE%D8%AF%D9%91%D8%B1.jpg

صوفیان و مواد مخدّر

تا عصر قجر، کاشت تریاک در ایران متداول نبود اما صوفیان مهاجر هند این مصیبت را وارد ایران کردند. در اوائل عصر قاجار، صوفیان نعمت اللهیه هند به ایران سرازیر شدند و به علت اعتیاد شدید به تریاک، در ماهان کرمان(مرکز صوفیان نعمت‌اللهی و قبر شاه نعمت الله ولی) مشغول کاشت خشخاش شدند!

بخش عمده ای از گرفتاری و ابتلا به این معضل اجتماعی، یعنی استعمال موادّ مخدّر به عملکرد دراویش در ایران باز می گردد. به ویژه دراویش نعمت اللهیه چنانچه در احوالات سلطان محمد گنابادی اشاره کرده اند که او به کشاورزی می پرداخت و محصولی که می کاشت و برداشت می کرد هم عبارت بود از خشخاش!

 ادیب الحکما، ص -دانشنامه جهان اسلام، جلد 7، ص 269

این موضوع جای کار زیادی دارد و شایسته است محققین به مساله ارتباط مواد مخدّر با تصوف بپردازند.

نقد_تصوف

بدون توقف

https://eitaa.com/bedonetavaghoff

صوفیان و حشیش

http://uupload.ir/files/66m_%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%AD%D8%B4%DB%8C%D8%B4.jpg

صوفیان و حشیش

در مطلب قبل اشاره شد که صوفیان در ترویج #تریاک در #ایران نقشی بی بدیل داشتند.

جالب است که بدانید راجع به حشیش و بنگ نیز اوضاع به همین منوال است.

استفاده از بنگ و حشیش نیز در بسیاری از فرق #صوفیه رایج بوده است تا جایی که در ابیاتی چنین سروده اند:

بنگی زدیم و سر اَنَاالْحَقّ شد آشکار

ما را به این گیاه ضعیف این گمان نبود

شفیعی کدکنی در کتاب قنلدران در تاریخ نقل می کند که گفته اند ظهور و پیدایش حشیش و بنگ در ایران به دست صوفی بزرگ قطب الدین حیدر تونی (موسس سلسله حیدریه) یا به قول دیگر احمد ساوجی قلندری بوده است.

اغلب مورخین نقل کرده اند که قلندریه استفاده از حشیش را در رسیدن به فناء فی الله موثر می دانستند و استعمال آن را مباح می دانستند.

شمس تبریزی نیز در مقالات می گوید که یاران ما به سبزک، گرم می شوند

(سبزک همان حشیش است.)

معجم الالقاب،ج2، ص -54

مقریزی، کتاب الخطط المقریزیه، ج۳، ص۲۰۵ـ۲۰۷

نقد_تصوف

بدون توقف

https://eitaa.com/bedonetavaghoff

شبهه: آتئیست‌ها در تنهایی‌های خود، موجودی ماورایی که اسمش رو خدا می‌گذارند، را برای صحبت کردن ندارند،

شبهه:

آتئیست‌ها در تنهایی‌های خود، موجودی ماورایی که اسمش رو خدا می‌گذارند، را برای صحبت کردن ندارند، و اینجاست که آن‌ها شروع به تفکر می‌کنند، و این یعنی آغاز شکوفایی...

پاسخ:

این جمله با این‌که ظاهرش زیبا و جذاب است، اما کاملا با واقعیت تعارض دارد و چیزی که اتفاق می‌افتد با این جمله بسیار متفاوت می‌باشد.

غالب انسان‌ها در مواجهه با مشکلات سخت و طاقت‌فرسای دنیا، اگر پشتوانه روحی و معنوی نداشته باشند، قالب تهی کرده و دوام نمی‌آورند.

آتئیست چون امیدی به کسی ندارد، در مشکلات ناامید شده و خود را گم می‌کند و بهترین راه را خودکشی و از بین بردن خود می‌بیند، نه تفکّر و شکوفایی!

شاهد مدّعای ما نیز، افراد زیادی هستند که در #اروپا و #آمریکا دست به خودکشی می‌زنند.

بی‌معناشدن زندگی و ناامیدی از آن، از مهم‌ترین عوامل خودکشی شناخته شده است.

اعتقادی

بدون توقف

https://eitaa.com/bedonetavaghoff