آزادگی در مکتب امام حسین(ع)»؛

«آزادگی در مکتب امام حسین(ع)»؛ امام (ع)با خطاب دادن شیعیان آل ابوسفیان خط فکری سپاهیان کوفه را از شیعیان اهل بیت جدا کرد؛ حمیدرضا مطهری در گفت وگو با شفقنا

او در همین زمینه به شبهه ای که از سوی وهابیت در مورد کشته شدن امام حسین (ع) به دست شیعیان کوفه مطرح شده است، اشاره کرد و اینگونه پاسخ داد: امام حسین (ع)، روز عاشورا و با این خطاب به لشکریان کوفه که: «یا شیعه آل ابوسفیان …» این نکته را بیان می کنند که لشکریان مقابل امام (ع) شیعه نیستند بلکه کسانی هستند که سر سفره بنی امیه بزرگ شدند و رشد کردند.

امام حسین خط فکری سپاهیان کوفه را از خط فکری شیعیان اهل بیت جدا کرد

عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: امام حسین (ع) با این خطاب، خط فکری سپاهیان کوفه را از خط فکری شیعیان اهل بیت (ع) جدا کردند.

او در مورد وضعیت شیعیان در کوفه یادآور شد: شهر کوفه از ابتدای شکل گیری، شهر کاملا شیعی نبود ولو شیعیان امیرالمومنین (ع) در آنجا ساکن بودند. حتی با فرض اینکه ساکنین کوفه شیعه بودند، سیاست معاویه بعد از تسلّط و به دست گرفتن زمام حکومت این بود که ترکیب جمعیتی این شهر را تغییر دهد به این صورت که با گماردن زیاد بن ابیه بر این شهر و فشار بر شیعیان امیرالمومنین (ع) بسیاری از آنها را به شهادت رساند و بسیاری را مجبور به ترک کوفه کرد و عده زیادی از طرفداران بنی امیه را ساکن این شهر کرد. بنابراین در آستانه قیام امام حسین (ع)، جمعیت کوفه، جمعیت شیعه نبود. البته تعداد اندکی از شیعیان امیرالمومنین (ع) هم در کوفه زندگی می کردند که با توجه به وضعیتی که ابن زیاد ایجاد کرده بود، توانایی رسیدن به کربلا و یاری امام حسین (ع) از آنان سلب شد.

شفقنا

«تحلیل و بررسی نامه های امام حسین(ع)» قسمت چهارم/ دعوت جعده بن هبیره از حضرت برای حضور در عراق و پاسخ امام:

«تحلیل و بررسی نامه های امام حسین(ع)» قسمت چهارم/ دعوت جعده بن هبیره از حضرت برای حضور در عراق و پاسخ امام: کار حسن(ع) درست بوده و من هم چنین نظری ندارم که بخواهم علیه معاویه حرکت کنم

در دهه اول ماه محرم الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) قرار داریم. این ایام بهترین فرصت است تا شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) با مکتب و سلوک آن حضرت بهتر و بیشتر آشنا شوند. یکی از متقن‌ترین و بهترین راه برای این شناخت و آگاهی، مطالعه ی بیانات نورانی خود حضرت است. براین ‌اساس شفقنا در مباحثی کوتاه که در ایام عزاداری حسینی (ع) ارائه خواهد شد، با همراهی حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدضیاء مرتضوی به بررسی مضمون و محتوای ۸ نامه و بیان نورانی امام حسین(ع) می پردازد.

به گزارش شفقنا، استاد سیدضیاء مرتضوی در بررسی دومین نامه از نامه های امام حسین(ع) بیان کردند:

نامه دوم که امام حسین(ع) در زمان حیات معاویه داشتند، نامه ای به «جعده بن هبیره» پسر عمه سیدالشهدا(ع) بود، جعده پسر ام هانی خواهر امیرالمومنین علی(ع) و از شیفتگان حضرت علی(ع) بود و در کوفه سکونت داشت. جعده بن هبیره در اواخر حیات معاویه نامه ای به امام حسین(ع) نوشت و خواهان اقدام و حرکت حضرت شد که امام حسین(ع) در پاسخ به جعده بن هبیره نامه ای نوشتند. این نامه از نخستین نامه های دعوت از امام حسین(ع) برای حضور در عراق و کوفه بود، آن هم در زمان حیات معاویه یا به عبارتی در اواخر عمر معاویه.

احتمال خلط دو واقعه تاریخی و تبیین دلایل آن

در مقدمه بررسی این نامه اشاره می کنم که در یکی از منابع حدیثی و تاریخی تحت عنوان کتاب «سلیم بن قیس» این قضیه نقل شده و منابع بعدی هم مانند «بحارالانوار» به نقل از کتاب «سلیم بن قیس» این موضوع را بازگو کردند. طبق این نقل، گویا یک یا دو سال پیش از مرگ معاویه، امام حسین(ع) در سفر حجی که داشتند، اجتماع بزرگی را در منا تشکیل دادند و در این اجتماع که به درخواست، تأکید و دعوت ایشان انجام شد، حدود ۲۰۰ نفر از صحابه پیامبر(ص) و بیش از ۵۰۰ نفر از تابعان، بنی هاشم و غیر بنی هاشم و برخی شخصیت ها مانند عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر طیار حضور داشتند و امام حسین(ع) در این اجتماع بزرگ سخنرانی کردند.

طبق این منابع حضرت در این سخنرانی با اشاره به رفتار خشن و خونبار معاویه با شیعیان، شرحی مبسوط از فضایل و جایگاه اهل بیت(ع) مستند به آیات و گفته های پیامبر(ص) تبیین کردند و از آن جمع درخواست کردند که وقتی به محل ها و قبایل خود باز می گردند، این حقایق را بازگو کنند. طبق این نقل، حضرت تأکید کردند بر اینکه این افراد سایر افرادی که مورد اعتمادشان هستند را به حق و اهل بیت(ع) دعوت نمایند.

باید توجه داشت آنچه در این منبع درباره اجتماع و گردهمایی بزرگ در منا آمده، متفاوت است از خطابه امام حسین که در تُحَفُ العقول نقل شده و در برخی از مباحث فقهی هم به جملاتی از آن استناد می شود از جمله امام خمینی(ره) هم در بحث ولایت فقیه خود جمله ای از آن را مورد استناد قرار دادند

شفقنا

«شرح و تحلیل خطبه امام حسین(ع) در منا» قسمت چهارم: فراموشی محرومان و خاموشی نخبگان! – استاد سروش محلاتی

«شرح و تحلیل خطبه امام حسین(ع) در منا» قسمت چهارم: فراموشی محرومان و خاموشی نخبگان! استاد سروش محلاتی

فراز چهارم: ثُمَّ أَنْتُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَهُ عِصَابَهٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَهٌ وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَهٌ…

نخبگان، مخاطب خاص امام(ع)

با این توصیفات و امتیازات، مخاطب امام حسین(ع) روشن می‌شود و ما می‌توانیم با تعبیر خودمان، این مخاطب را «نخبگان» جامعه و گروه‌های مرجع حساب کنیم. امام حسین(ع) توقعات و انتظاراتی از این نخبگان دارند و بحث در این خطبه در‌خصوص همین گروه فرزانه و نخبه است.

تعبیر امام(ع) این است: «ثُمَّ أَنْتُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَهُ» ای گروه! شما گروهی هستید با این‌ ویژگی‌ها: «عِصَابَهٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَهٌ» ویژگی اول شما این‌ است که به علم و دانش معروف شده‌اید. ویژگی‌ دوم: «وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَهٌ» در میان مردم، نام نیک دارید. خصوصیت سوم: «وَ بِالنَّصِیحَهِ مَعْرُوفَهٌ» مردم شما را به‌عنوان انسان‌های خیرخواهی می‌شناسند. ویژگی چهارم: «وَ بِاللَّهِ فِی أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَهٌ» شما در میان مردم، شخصیت و اعتباری دارید و مردم، بر این اساس از شما حساب می‌برند و از شما حریم نگه‌می‌دارند. «یَهَابُکُمُ الشَّرِیفُ وَ یُکْرِمُکُمُ الضَّعِیفُ» در جامعه، اشراف و بزرگان، احترام ویژه‌ای برای شما قائل هستند همانطور ‌که افراد ضعیف و ناتوان هم به شما احترام می‌کنند.

نسبت بین حاکمیت و نخبگان در این خطبه

ما از زمان ایراد این خطبه حضرت اطلاعی نداریم. قاعدتاً باید مربوط به دوران حاکمیت معاویه و یا احیاناً برای پس از مرگ معاویه باشد ولی به‌هرحال؛ امام حسین(ع) این سخنرانی را در زمانی ایراد کردند که قدرت در اختیار بنی‌امیه بود. وقتی حاکمیت در اختیار فردی مانند معاویه یا یزید بن معاویه باشد، افراد اهل دانش و اهل فکر نمی‌توانند به‌صورت واقعی همراهی و همبستگی با حاکمیت داشته باشند. پس آن شکل اول نسبت به زمان مورد بحث امام حسین(ع) تحقق ندارد. نسبت بین نخبگان و حاکمیت در زمان این سخن امام(ع) یا از نوع دوم است یا سوم. قبلاً از کلام حضرت استفاده کردیم که حاکمیت با دو شیوه درصدد این است که عالمان و نخبگان جامعه را به سکوت و سکون وادار کند؛ یکی از راه ایجاد ترس و وحشت برای آن‌ها (که هزینه‌ی مخالفت با حکومت چنان بالا برود که اشخاص جرأت مخالفت کردن نداشته باشند) و روش دوم این‌که با تطمیع آن‌ها را ساکت و وادار به همراهی کند. معاویه همین کار را انجام می‌داد و این مربوط به همان نوع دوم نسبت بین نخبگان و حاکمیت است. امام حسین(ع) در این سخنرانی، نخبگان و فرزانگان را مورد خطاب قرار می‌دهند تا آن نسبت دوم را به نسبت سوم تبدیل کنند و کسانی‌ را که تحت‌تأثیر تطمیع‌ها و تهدیدها قرار گرفته‌اند را آزاد کنند تا در نوع سوم قرار بگیرند و نقش اجتماعی خودشان را در برابر مظالم و ستم‌ها ایفا کنند، عکس‌العمل نشان دهند و بی‌تفاوت نباشند

شفقنا

( زنگ سلامت ) سیاه‌دانه می‌تواند در درمان کرونا مؤثر باشد

https://s4.uupload.ir/files/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87_6gy.jpg

سیاه‌دانه می‌تواند در درمان کرونا مؤثر باشد

مطالعات جدید دانشمندان استرالیایی، نشان می‌دهد سیاه‌دانه با چسبیدن به پروتئین سنبله ویروس کرونا از عفونت ریه جلوگیری می‌کند.

همچنین ممکن است طوفان "سیتوکین" را تحت تأثیر قرار دهد و در بیماران بستری شده و حال وخیم موثر باشد.

امدادگر ایثارگر با وجود مجروحیت به ماموریت رفت

امدادگر ایثارگر با وجود مجروحیت به ماموریت رفت

امدادگر اورژانس هوایی دزفول با وجود جراحی و پای آسیب دیده همچنان در ماموریت هوایی شرکت کرد

این امدادگر اورژانس هوایی دزفول در آخرین ماموریت خود به زن باردار و فرزندش کمک کرد

او گفته استخوان پای راستم سال‌ها قبل بر اثر یک ضربه‌ شکست که با وجود مشکلاتی که اخیرا برایم بوجود آمد طبق نظر پزشک معالج، جراحی و مشمول یک ماه مرخصی شدم.

او  بعد از اینکه از کمبود نیرو مطلع می‌شود به دلیل اهمیت کار اورژانس، خدمت را به استراحت در خانه ترجیح داده و با وجود پای آتل‌بندی به نجات جان زن باردار می‌شتابد.

عصرجنوب