مدارس کشور «تبعیض» را باز تولید میکنند!
#محسن_خاکی، معلم و پژوهشگر اقتصاد در دیدار با رئیسجمهور:
بخش قابل توجهی از مسائل #آموزشوپرورش کشور ما مسائلی است که متعلق به کج سازههای دولت در بیرون از آموزش و پرورش است. این مسائل بیرونی که بر آموزش و پرورش تاثیر مستقیم میگذارند را میتوان در دو زاویهِ دیدِ متفاوت بررسی کرد، دید تربیتی و دید اقتصاد سیاسی.
در دولت تفاوتهای دستمزدی فاحشی بین کارکنان بخشهای آن مختلف وجود دارد. فراکسیون اقلیتی از کارکنان دولت که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد #دولت را تشکیل میدهند در سطح درآمدی بسیار بالا و گروهی دیگر که نیمی از جمعیت دولت را تشکیل میدهند، سطح درآمدی و دریافتی بسیار پایینی دارند. این باعث شده است که از دو طرف به کشور ضربه وارد شود.
اولین ضربه به نظام #هدایت_تحصیلی وارد شده است و دومین ضربه نیز به نظام توزیع کارمندان. این ضربه در هدایت تحصیلی خود را به صورت استقبال غیر منطقی از صندلیهای بخشهای نفت، نیرو، پزشکی، قضاوت و وزارت علوم و… نشان داده است.
دومین ضربه به بدنهی #کارمندان_دولت وارد شده است، دانش آموزانی که به لحاظ آموزشی قوی هستند جذب وزارتخانههای پول ساز میشوند و از لحاظ شبکه نیروی انسانی وزارتخانههای بنیادینی مثل آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی از وجود چنین دانش آموزان توانمندی محروم میشوند.
امروز مسئله در کشور ما نباید ایجاد رقابت و حرص بین کارمندان باشد و رتبه بندی باید نسخه برگشتن تمام کارمندان دولت در زیر یک چتر واحد دستمزدی باشد. چیزی که در ابتدای #انقلاب_اسلامی مطرح بود، تلاش کردیم این ایدهی #شهید_بهشتی را در قالب طرح جبران خدمات دستمزد و حقوق به دولت سیزدهم تقدیم کردیم که تقریبا همهی #کارمندان_دولت را در یک سطح درآمدی یکسان قرار میداد و با این طرح هدایت تحصیلی نیز میتوانست درست شود.
در کشور ما ۱۵ درصد از دانش آموزان در مدارس پولی یا همان غیرانتفاعی و ۵ درصد در مدرسههای خاص درس میخوانند، در مجموع ۲۰ درصد از مدارس ما پذیرای دانش آموزانی است که در طبقات بالای جامعه قرار دارند. آمار نیز این صحبت بنده را تایید میکند که ۷۰ درصد کارمندان دولت طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، جز سه دهک بالای درآمدی جامعهاند. خروجی این شیوه مدرسه داری این میشود که این دانش آموزان بهترین رتبه ها را در بهترین دانشگاههای کشور به دست آورند، این یعنی نظام آموزشی ما تبعیض را بازتولید میکند.
فردی که #نماینده_مجلس است و فردی که کادر آموزش و پرورش است، فرزندانشان در مدارس دولتی تحصیل نمیکنند و از شرایط مدارس دولتی خبر ندارند و دیگر تلاشی برای گرفتن مالیاتهایی چون #مالیات_بر_عایدی سرمایه که به کمک آموزش و پرورش بیاید، نمیکنند و به این اتفاق اصطلاحا «شکست سیاست گذاری عمومی» میگویند.
اکنون میبینیم که بین #مدارس_دولتی و #مدارس_غیردولتی و #مدارس_خاص یک شکاف ایجاد شده است و تنها راه جبران این شکاف به وجود آمده این است که دو کاسه منفعت را باید یکی کرد، تمامی مدارس غیردولتی و پولی در مرحله اول باید تبدیل به مدارس دولتی شوند و در مرحله دوم مدارس خاص باید تبدیل به مدارس دولتی عادی شوند.
اگر تمام دانش آموزان ایرانی در مدرسه عادی دولتی درس بخوانند آن وقت #نمایندگان_مجلس شورای اسلامی انگیزه دارند #مالیات را از #ثروتمندان دریافت کنند و صرف مدرسه دولتی کنند چرا که فرزندان آنها هم در مدرسه دولتی درس می خوانند و دیگر شکست منفعت عمومی اتفاق نمیافتد.
_فرهنگیان
آغاز نصب کارتخوانهای هوشمند نانواییها در تهران
مدیر مجری طرح هوشمندسازی کارتخوانهای نانواییها:
از امروز ۳۰۰ واحد نانوایی تهران به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز میشوند.
پس از اجرای موفقیتآمیز هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استانهای زنجان، قزوین، فارس، گیلان و دیگر مراکز استانها اینبار این طرح در استان تهران اجرا میشود.
دولت، به نانواییها آرد دولتی نمیدهد و بهازای فروش نان به نانوا یارانه نقدی میدهد، و بر همین اساس در این طرح قیمت نان تغییر نمیکند و قیمت ها همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است.
فارس من| مدعیالعموم میتواند سخنان کذب سلبریتیها را پیگیری کند
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص سخنان کذب برخی افراد در جشنوارههای خارجی گفت: آنچه جنبه عمومی است قابلیت پیگیری از سوی مدعیالعموم را دارد.
چندین پویش برای پیگیری این موضوع در سامانه فارسمن ثبت شده است.
مسمومیت الکلی در مشگینشهر به ۳۱ نفر رسید
دادستان مشگینشهر:
افراد مسموم ناشی از مصرف الکل در شهرستان مشگینشهر به ۳۱ نفر رسیده و متاسفانه یک نفر هم فوت کرده است.
یک نفر در موضوع مسمومیت الکلی دستگیر شده است.
دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان
دادستان عمومی زاهدان: عوامل موساد در سیستان و بلوچستان دستگیر شدند. اداره اطلاعات حدود ۸ ماه رصد اطلاعاتی داشت و متوجه شد ترور دانشمندان هستهای در دستور کار تعدادی از این افراد بوده است.