#شبهه #عبد_الله_بن_سبأ #نوبختی
شبهه:
برخی از مخالفین شیعه به مطلبی از کتاب «فرق الشیعة ص۲۲» مرحوم نوبختی (از عالمان شیعه) استناد میکنند، که نوبختی اعتقاد داشته، اولین کسی که امامت و وصایت حضرت علی علیه السلام بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مطرح کرده است، عبد الله بن سبا یهودی می باشد.
او می نویسد:
«بعضی از اهل علم نقل کرده اند که عبدالله بن سبأ مردی یهودی بوده است که اسلام آورد و از دوستداران علی بود. و او در دوران یهودی بودنش درباره یوشع بن نون، وصی حضرت موسی، غلو می کرد و بعد از اسلام آوردنش و بعد از وفات رسول الله همان چیزها را درباره علی می گفت. و او اولین کسی بود که قول به وجوب امامت علی را شهرت داد».
آیا چنین مطلبی صحیح است؟
پاسخ:(قسمت اول)
بر فرض اگر قبول نماییم که مرحوم نوبختی چنین عقیده ای را داشته، برای ما هیچ حجیتی نخواهد داشت. زیرا در آیات متعدد و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام، امام علی علیه السلام به عنوان امام و خلیفه بعد از پیامبر اکرم معرفی شده است. در این رابطه به یک روایت معتبر اشاره می نماییم:
«امام صادق فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، در میان امت خود کتاب خدا و وصی خویش علی بن ابی طالب امیر المؤمنین و پیشوای متقین و حبل اللَّه المتین و دستاویز محکم غیر قابل گسستن را گذارد... خداوند بوسیله ائمه هدیٰ از خاندان پیامبر ما دین خود را روشن نمود و راه رستگاری را واضح کرد و بوسیله آنها گنجینه های دانش خود را گشود. پس هر کس از امت محمّد آشنا بحق واجب امام خود گردید شیرینی طعم ایمانش را چشید و ارزش اسلام خویش را درک کرد. زیرا خدا امام را رهبر خلق و حجت بر جهانیان قرار داده است.»
(بصائر الدرجات، ج۲،ص۷۴۵)
بنابراین هنگامی که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، امامت و خلافت حضرت علی علیه السلام را الهی و و بعنوان وصی پیامبر اکرم مطرح نمودند، کلام و سخن هیچ فردی در مقابل آنان، جایگاه وحجیتی ندارد.
ان شاء الله فردا به بررسی کلام مرحوم نوبختی می پردازیم و ثابت می کنیم مرحوم نوبختی اصلا چنین اعتقادی نداشته، و مخالفین شیعه دست به تدلیس و فریبکاری زده اند.
با ما همراه باشید...