بی‌سوادی نیمی از ایران در دوران طاغوت

بی‌سوادی نیمی از ایران در دوران طاغوت

تا آخرین سال‌های سقوط رژیم شاهنشاهی خیل عظیمی از کودکان لازم‌التعلیم از امکان ورود به مدارس محروم بودند و به همین‌دلیل روزبه‌روز با توجه به روند صعودی رشد جمعیت، بر تعداد بی‌سوادان جامعه افزوده می‌شد.

طبق سرشماری سال ۱۳۵۵ خورشیدی، از کل جمعیت ۲۷.۱ میلیون نفری ۶ ساله به بالا، ۱۴.۲ میلیون نفر (۵۲.۵%) بی‌سواد بوده‌اند.

@Farsna

#پاسخ_شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه

#پاسخ_شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه

پاسخ:(قسمت اول)

بنابر سیره و گفتار اهل بیت علیهم السلام جمع نمودن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا، هیچگونه ایراد و اشکالی نداشته و چنین عملی جایز می باشد. به جهت اختصار به دو روایت در این رابطه و به یک نمونه از کلام علمای شیعه اشاره می نماییم:

1 با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:

«رسول خدا (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) بین نماز ظهر و عصر با یک اذان و دو اقامه، و میان نماز مغرب و عشا در حال حضر (در حال غیر سفر) بدون هیچ علتی با یک اذان و دو اقامه جمع کرده اند».

 (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۰۱)

2 در روایتی معتبر امام کاظم علیه السلام در رابطه با جمع خواندن نماز فرمودند:

«رسول خدا نماز ظهر و عصر را هنگام ظهر بدون هیچ عذری به جماعت با هم خواندند. و نماز مغرب و عشا را قبل از رفتن شفق (سرخی مغرب) بدون هیچ عذری به جماعت انجام دادند. پیامبر(صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) این کار را انجام دادند تا وقت بر امت توسعه داشته باشد».

(الکافی، ج۳، ص۲۱۰)

3 شیخ طوسی از بزرگان شیعه در این رابطه می نویسد:

«جمع بین دو نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا چه در سفر و حضر (در حال غیر سفر) و در هر حالی جایز می باشد... دلیل ما بر این مطلب اجماع فرقه شیعه امامی است که هیچ اختلافی در آن ندارند. (در ادامه شیخ طوسی روایات متعددی از کتاب های شیعه و سنی درباره جواز جمع بین نماز های ذکر شده می آورند).

 (الخلاف، ج۱، ص۲۱۰)

ادامه دارد...

[مشکات هدایت]

تعطیلی ۴۰ مدرسه در تربت حیدریه/واکسیناسیون ۹ تا ۱۲ ساله ها از شنبه

تعطیلی ۴۰ مدرسه در تربت حیدریه/واکسیناسیون ۹ تا ۱۲ ساله ها از شنبه

سالاری، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تربت حیدریه در جلسه اضطراری ستاد پیشگیری کرونا از تعطیلی ۴۰ مدرسه طی هفته های اخیر خبر داد و خواهان تعطیلی یک هفته ای همه مدارس در سطح شهر تربت حیدریه شد.

طی هفته های اخیر ۲۵ مدرسه ابتدایی و ۱۵ مدرسه متوسطه به دلیل شرایط موجود تعطیل شدند و از ستاد پیشگیری کرونا تقاضا داریم مصوبه ای در این خصوص لحاظ کنند.

بهره مند، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این تقاضا گفت: در حال حاضر نیازی به مصوبه نیست و همان "طرح صفر_شش بازگشایی مدارس" اجرا شود به طوری که اگر در کلاسی علائم بیماری مشاهده شده آن کلاس تعطیل و اگر آمار به دو کلاس درس رسید آن مدرسه تعطیل شود.

در حال حاضر اصطلاح علایم بیماری در بین افراد جامعه، سرماخوردگی یا انفلوانزاست که از نظر ما مورد تایید نیست و باید به لحاظ بیماری کرونا بررسی شود.

از شنبه هفته آینده واکسیناسیون افراد ۹ تا ۱۲ ساله آغاز می شود.

‌‌ _فرهنگیان

روزنامه اطلاعات در فروردین ماه سال ۱۳۵۳ از کمیاب شدن گوشت، سبزی و قند و شکر در تهران می نویسد.

https://s6.uupload.ir/files/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_jkdo.jpg

روزنامه اطلاعات در فروردین ماه سال ۱۳۵۳ از کمیاب شدن گوشت، سبزی و قند و شکر در تهران می نویسد.

این موضوع را نمودارهای بانک جهانی و سازمان خواروبار و کشاورزی جهان هم تایید می کند.

رشد ۲ تا ده برابری تولید و مصرف سرانه دام، مرغ، گوشت، سرانه پروتئین، ماهی و غذاهای دریایی و محصولات زراعی طی ۴۳ سال اخیر در ایران؛ استخراج شده از سایت رسمی این سازمانها

#شبهه #وهابیت #توسل #زمر

#شبهه #وهابیت #توسل #زمر

شبهه:

یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می نماید، آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می باشد. خداوند می فرماید:

«وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ»

ترجمه: «آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را نمی‌پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند».

وهابیت با توجه به این آیه ادعا می کند، همانطور که مشرکین زمان پیامبر بتها را واسطه و وسیله ایی برای تقرب به خداوند می دانستند، توسل کنندگان به اولیای الهی هم آنان را واسطه و وسیله ای برای تقرب به خداوند قرار می دهند. در نتیجه این عمل توسل کنندگان به اولیای الهی، همانند عمل مشرکین بوده که خداوند از آن بشدت نهی کرده است.

پاسخ:(قسمت اول)

متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچار اشتباه شده و بر این اساس مسلمانان را مورد اتهام قرار می دهد. در رابطه با آیه ای که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد کردند، نکاتی را عرض می کنیم:

1 تفاوت زیادی بین مشرکین زمان پیامبر با مسلمانان وجود داشته، که تنها به یک نمونه از آن اشاره می نماییم:

مشرکان در زمان پیامبر اکرم بت های خودشان را به عنوان الٰه و معبود خود قرار داده و آنها را مورد پرستش قرار می دادند. خداوند در آیات متعدد قرآن کریم، به اعتقاد آنان در این رابطه اشاره می نماید. مثلا خداوند در سوره مبارکه «انبیاء آیه ۹۸ و ۹۹» می فرماید:

«إِنَّکُمْ وَ ما تعْبُدُونَ منْ دُونِ اللهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ.(۹۸) لَوْ کَانَ هَٰؤُلَاءِ آلِهَةً ما وَرَدُوهَا  وَکُلٌّ فِیهَا خَالِدُونَ(۹۹)»

ترجمه: «به یقین شما و آنچه به جای خداوند مى‌ پرستید، هیزم جهنّم خواهید بود و همگى در آن وارد مى‌شوید.(۹۸) اگر اینان خدایانی بودند، هرگز وارد آن نمی‌شدند! در حالی که همگی در آن جاودانه خواهند بود(۹۹)».

و یا در جایی دیگر آیه ی «۸۱ سوره مبارکه مریم» می فرماید:

«وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً»

ترجمه: «و آنان غیر از خدا معبودانی را برای خود برگزیدند».

 

بنابراین مشرکان در زمان پیامبر بت هایشان را  الٰه خود دانسته و مورد پرستش قرار می دادند. درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، هیچ کدام از آنها را به عنوان الٰه و معبود خود قرار نداده و مورد پرستش قرار نمی دهند. و تنها به خاطر جایگاهی که این بزرگان در نزد خداوند متعال دارند، آنها را مورد واسطه قرار می دهند.

پاسخ:(قسمت دوم)

2 با توجه به نکته ایی که در شماره (۱) بدان اشاره شد، نادرست بودن استناد وهابیت به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» واضح و آشکار می شود. زیرا در همین آیه ای که وهابیت بدان استدلال می نمایند، مشرکان به صراحت بازگو می کنند که بت های خودشان را مورد پرستش قرار داده، و به وسیله پرستش بت ها به خداوند تقرب می جویند. در این آیه مشرکان می گویند:

«آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را نمی‌پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند».

درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، اصلا آنان را نمی پرستند تا همانند مشرکان زمان پیامبر شوند. بنابراین مقایسه وهابیت کاملا اشتباه می باشد.

«شوکانی» از علمای مورد قبول وهابیت در رابطه با نادرست بودن استدلال منع کنندگان توسل به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می نویسد:

«آنچه را که منع کنندگان توسل به انبیا و صالحان به آن استدلال می کنند از قبیل آیه: آنها [بت ها] را نمی‌ پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند... هیچ کدام وارد نیست، بلکه برای استدلال بر محلّ نزاع(توسل) بی ربط می باشد؛ زیرا قول خداوند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِیقَرِّبُونا إِلَی اللهِ زُلْفی» تصریح به این دارد که مشرکان بت ها را می پرستیدند، در حالی که توسل کننده به شخص عالم مثلا، او را نمی پرستد، بلکه می داند که او مزیتی به جهت علم نزد خداوند دارد لذا بدین جهت به او توسل می کند».

 (الدر النضید، ص۲۱)

[مشکات هدایت]