#پاسخ_شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه
پاسخ:(قسمت اول)
بنابر سیره و گفتار اهل بیت علیهم السلام جمع نمودن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا، هیچگونه ایراد و اشکالی نداشته و چنین عملی جایز می باشد. به جهت اختصار به دو روایت در این رابطه و به یک نمونه از کلام علمای شیعه اشاره می نماییم:
1 با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
«رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) بین نماز ظهر و عصر با یک اذان و دو اقامه، و میان نماز مغرب و عشا در حال حضر (در حال غیر سفر) بدون هیچ علتی با یک اذان و دو اقامه جمع کرده اند».
(من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۰۱)
2 در روایتی معتبر امام کاظم علیه السلام در رابطه با جمع خواندن نماز فرمودند:
«رسول خدا نماز ظهر و عصر را هنگام ظهر بدون هیچ عذری به جماعت با هم خواندند. و نماز مغرب و عشا را قبل از رفتن شفق (سرخی مغرب) بدون هیچ عذری به جماعت انجام دادند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) این کار را انجام دادند تا وقت بر امت توسعه داشته باشد».
(الکافی، ج۳، ص۲۱۰)
3 شیخ طوسی از بزرگان شیعه در این رابطه می نویسد:
«جمع بین دو نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا چه در سفر و حضر (در حال غیر سفر) و در هر حالی جایز می باشد... دلیل ما بر این مطلب اجماع فرقه شیعه امامی است که هیچ اختلافی در آن ندارند. (در ادامه شیخ طوسی روایات متعددی از کتاب های شیعه و سنی درباره جواز جمع بین نماز های ذکر شده می آورند).
(الخلاف، ج۱، ص۲۱۰)
ادامه دارد...
[مشکات هدایت]