#نقد_ها_و_چالش_ها #استغاثه #وهابیت
اهل تسنن هوشیار باشید(۲)
از جمله افراطی گرایی های وهابیت در مسائل اعتقادی در رابطه با استغاثه (طلب کمک) به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از حیات ایشان می باشد. تا حدی که انجام دادن چنین عملی را «شرک اکبر» دانسته اند. مثلا در سوالی از «صالح بن عبد العزیز آل الشیخ» که از عالمان بزرگ وهابی بوده پرسیده شده است، اگر کسی از پیامبر در خواست و طلبی نماید، آیا چنین عملی شرک است؟ او در جواب می نویسد: این عمل شرک اکبر است.
(شرح العقیدة الطحاویة،ج۲، ص۱۰۲۹)
در حالیکه «إبن أبی شیبة» از محدثان بزرگ اهل تسنن روایتی را در رابطه با استغاثه نمودن به پیامبر اکرم که توسط یکی از مسلمانان در زمان خلافت عمر بن خطاب انجام گرفته است را نقل می کند. روایت به شرح ذیل آمده است:
«مالک الدار که خزانه دار طعام بیت المال در زمان عمر بن خطاب بود، می گوید: در زمان عمر مردم دچار قحطی شدند، پس مردی به نزد قبر پیامبر آمد و گفت: ای پیامبر! برای امتت طلب باران بکن، زیرا از شدت قحطی و کم آبی هلاک می شوند، پس پیامبر به خواب این شخص آمده و به او فرمود: به نزد عمر برو و سلام من را به او برسان، و به او خبر بده که بزودی برایتان باران خواهد بارید، و به او بگو: «زیرکی بخرج دهد! زیرکی!». پس آن شخص به نزد عمر رفته و ماجرا را برای او تعریف نمود، عمر نیز به گریه افتاده و گفت: پروردگارا! آنچه از دستم بر بیاید انجام می دهم، مگر اینکه از حد توانم خارج باشد.»
(المصنف، ج۱۱، ص۱۱۸)
سوال
در طول تاریخ علمای متعددی از اهل تسنن این روایت را در کتاب هایشان نقل نموده اند، در حالیکه کوچکترین اشکالی به متن این حدیث نگرفته و مضامین آن را شرک آمیز نشمردند. جالب اینجاست هنگامیکه علمای اهل تسنن همچون: «ابن کثیر»، «ابن حجر عسقلانی»، «سمهودی»، «ابن حجر هیتمی» و... به تصحیح سند این حدیث پرداخته اند، همانند دیگر علما چنین روایتی را شرک آمیز ندانستهاند.
مفهومی که از کلام وهابیت برداشت می شود آنست که علمای اهل تسنن در قرون متمادی معنای شرک اکبر را نفهمیده اند، ولی در مقابل فقط وهابیت تازه به دوران رسیده معنای شرک اکبر را دانسته اند.
اهل تسنن هوشیار باشید که وهابیت حتی به علمای شما هم رحم نکرده و به آنان اتهام شرک می زند؟
[مشکات هدایت]