آغاز بهار تعلیم و تربیت و سالی متفاوت برای فرهنگیان سراسر کشور
رنگ بازی های کرونا در کنار مشکلات مختلف معیشتی و تورم افسار گسیخته در سال های اخیر موجب شد، آغاز بهار تعلیم و تربیت در مهر ۱۴۰۰ سالی متفاوت برای معلمان کشور باشد.
جامعه بزرگ و شریف آموزش و پرورش که سال هاست نسبت به تبعیض آشکار حقوقی خود با سایر کارمندان دولت معترض بودند با روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید زیادی به رفع این تبعیض و برقرار شدن نظام رتبه بندی معلمان، متناظر با ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند.
طبق قوانین و مقررات مختلف از سال ۱۳۸۳ تاکنون، سه موضوع مهم اجرای «رتبهبندی»، «سنجش صلاحیتها» و «نظام پرداخت معلمان» با عناوین مختلف در مراجع گوناگونی همچون مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی آموزش و پرورش مطرح بوده و بهصورت یک مجموعه در دفعات مختلف به دولت (آموزش و پرورش) تکلیف شده، اما بهصورت مطلوب و اثربخش اجرا نشده و همچنان بهعنوان بخشی از مسائل نظام آموزش و پرورش حل نشده باقیمانده است.
انتخاب وزیری توانمند و شجاع از بدنه آموزش و پرورش جهت پیگیری این مطالبه به حق فرهنگیان در هئیت دولت و مجلس شورای اسلامی، انتظاری است که تاکنون به آن جامه عمل پوشانده نشده است.
نکته پایانی اینکه، افزایش توانمندی و انگیزه معلمان بدون شک مهمترین گام ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و تداوم بی انگیزگی جامعه بزرگ آموزش و پرورش، به عنوان مهمترین رکن تحول در نظام آموزشی، برای آینده کشور میتواند بسیار چالش برانگیز باشد .
مهدی بهزادی
خوزتاب