مطالعه کیفی انگیزههای زائران ایرانی شرکتکننده در آیین پیادهروی #زیارت_اربعین
#پژوهش
نویسندگان این مقاله با روشی کیفی و از سنخ مردمنگاری به مطالعۀ انگیزههای زائران ایرانی شرکتکننده در آیین پیادهروی زیارت اربعین پرداختهاند.
یافتههای حاصل از این تحقیق نشان میدهد که زائران ایرانی با سه احساس «نیاز»، «تکلیف» و «شور» به این آیین روی میآورند. این احساسات در دو نوع انگیزه در سطح فردی و اجتماعی هستند. انگیزههای فردی عموماً انگیزههایی از سر نیاز میباشند. انگیزههای اجتماعی هم، غالباً انگیزههایی تکلیفیاند. احساس شور فصل مشترک همه زائران است. این انگیزهها و احساسات در سه سطح جماعتواره خودانگیخته، هنجاری و ایدئولوژیک آیین شکل میگیرند و زمینۀ ترغیب زائران برای حضور در پیادهروی اربعین را فراهم میکنند.
نویسندگان: یاسر فروغی؛ دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی، حسین سراج زاده؛ دانشیار جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی، سیدحسین نبوی؛ استادیار جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی.
شما میتوانید متن کامل را در اینجا بخوانید:
http://arbaeen.ir/?p=21391