آیا این که حضرت سلیمان(ع) از خداوند می خواهد حکومتی به او بدهد که پس از او سزاوار هیچ کس نیست،

آیا این که حضرت سلیمان(ع) از خداوند می خواهد حکومتی به او بدهد که پس از او سزاوار هیچ کس نیست، با حکومت جهانی امام مهدی(عج) سازگار است؟

شاید علت اصلی چنین عطایی، درخواست حضرت سلیمان(ع) و شرایط محیطی آن دوره باشد:

درخواست حضرت سلیمان:

در آیه ۳۵ سوره «ص» آمده است: «قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لاَّ یَنمـبَغِی لاَِحَد مِّن بَعْدِی إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ ;(ص،۳۵) گفت: پروردگارا مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، که تو بسیار بخشنده ای.»

البته این آیه، بخل حضرت سلیمان را نمی فهماند; چرا که حضرت سلیمان درخواست نکردند که خداوند دیگران را از چنین سلطنتی محروم کند. ایشان تنها خواستار اختصاص ملکی به خود با ویژگی های خاص بودند.۱

پس از این درخواست، خداوند به درخواست ایشان پاسخ مثبت داده و سلطنتی را به ایشان دادند که دامنه اش حتی باد و جنّ را می گرفت; امّا پیامبران دیگر چنین درخواستی نداشتند، حتی به برخی از پیامبران، مانند حضرت محمد بیشتر از قدرت حضرت سلیمان عرضه شد، ولی ایشان آن را نپذیرفتند.۲

شرایط محیطی

تاریخ حضرت داوود و پس از ایشان، حضرت سلیمان، با تاریخ پیامبران دیگر از نظر حکومتی، متفاوت است. این دو پیامبر الهی بر اثر محیط فکری و اجتماعی بنی اسرائیل، توفیق یافتند دست به تأسیس حکومت گسترده ای بزنند و آیین الهی را با استفاده از نیروی حکومت، گسترش دهند، اما سایر پیامبران به ویژه پیامبران بنی اسرائیل از این محیط محروم بودند. به همین جهت است که در آیات قرآن، از سرگذشت پیامبران دیگر که با مخالفت شدید قوم خود روبرو می شدند و گاه آنان را از شهر و دیارشان بیرون می کردند سخن رفته که، در مورد این دو پیامبر تعبیرها به کلی با آنان متفاوت است.

دو نکته:

۱. تکلم حضرت سلیمان(ع) با پرندگان، حکومت بر باد و... از معجزات و ویژگی های حضرت سلیمان(ع) است که ایشان را از سایر پیامبران مشخص می سازد; چرا که هر پیامبری معجزه مخصوص به خود را دارد. حضرت موسی(ع) معجزه ید بیضاء و عصا را داشت. حضرت ابراهیم(ع)، گلستان شدن آتش و حضرت محمد(ص)، قرآن کریم را داشتند. حضرت سلیمان(ع) نیز، پیامبری با اعجازهای الهی ویژه خود بودند.

۲. پیامبران و امامان دیگر توانستند و خواهند توانست، مانند حکومت حضرت سلیمان(ع) را البته با ویژگی خاص خود  داشته باشند; چنان که حضرت داوود و یوسف(علیهما السلام) افزون بر پیامبری، حکومت گسترده ای هم داشتند. در روایات آمده است که محدوده حکومت حضرت داوود و سلیمان(ع) به یک اندازه بوده است; ولی حضرت داوود(ع) ابزار حکومتی حضرت سلیمان(ع) را نداشت.۳

حکومت امام مهدی(عج) که در آینده انشاءاللّه تشکیل خواهد شد، حکومتی جهانی است که گسترده تر از حکومت حضرت سلیمان(ع) می باشد; البته حکومت امام مهدی(عج) امتیازاتی خواهد داشت که حکومت حضرت سلیمان(ع) نداشت و حکومت حضرت سلیمان(ع) امتیازاتی داشت که حکومت امام مهدی(عج) نخواهد داشت و این به خاطر شرایط زمانی و معجزات خاصی است که هر پیامبر و امامی دارد.۳

پس درخواست حضرت سلیمان(ع) با حکومت جهانی امام مهدی(عج) منافات ندارد; زیرا حکومت حضرت سلیمان (ع) یک سری ویژگی هایی داشت که پس از او هیچ حکومتی نخواهد داشت مانند تسخیر جن و شیاطین و کار کشیدن از آن ها.

حکومت امام مهدی(عج) نیز ویژگی هایی دارد که هیچ حکومتی ندارد، مانند جهانی بودن، برقراری عدالت کامل، تکامل عقل ها، پیشرفت همه جانبه (علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی)

 ۱. المیزان، علامه طباطبایی رحمه الله، ج ۱۷، ص ۲۰۴

۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۷، ص ۲۵۶

۳. نورالثقلین، علامه حویزی، ج ۶، ص ۲۶۰

۴. تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۹، ص ۲۸۳ و ج ۱۵، ص ۴۱۴

نسیم وحی

nasimevahy

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.