پرسش_و_پاسخ_مهدوی

پرسش_و_پاسخ_مهدوی

وجود امام غائب چه فایده‌اى دارد؟

پاسخ :

متکلّمان امامیّه، در اثبات ضرورت وجود امام در هر زمان ،به ادله ى عقلى و نقلى استناد مى کنند که یکى از آنها «قاعده ى لطف» است. بر اساس دلائل عقلى، وجود امام، زمینه را براى اطاعت انسان ها مهّیا کرده و آنان را از گناه دور مى سازد. بنابراین، وجود امام، لطف است و چون لطف بر خداوند واجب است، باید در هر زمان، امامى براى هدایت انسان ها وجود داشته باشد.[1]

طبق این توضیح، وجود امام در هر عصر و زمانى، لازم و ضرورى مى شود، امّا نحوه ى حضور امام(علیه السلام) بستگى تام به اوضاع و احوال جامعه ى انسانى دارد؛ زیرا، اگر شرایط لازم براى حضور امام مهیّا باشد، امام در میان جامعه، حضورى آشکار خواهد داشت، ولى اگر چنین شرایطى آماده نبود، امام(علیه السلام) مستور خواهد شد.

حضرت على(علیه السلام) درباره ى ضرورت وجود امام در میان انسان ها و چگونگى این حضور، مى فرماید:

هرگز، روى زمین، از قیام کننده اى با حجت و دلیل، خالى نمى ماند، خواه ظاهر و آشکار باشد، خواه بیم ناک و پنهان. -این چنین است- تا دلائل و اسناد روشن الهى از بین نرود و به فراموشى نگراید.[2]

بنابراین، نقش امام، حفظ دین و احکام الهى است و این نقش، از سوى امام در هر زمانى ایفا مى شود، حال، امام حاضر باشد یا غائب.

هم چنین از امام سجاد(علیه السلام) نقل شده است که درباره ى فوائد وجود ائمه(علیهم السلام) فرمود:

در پرتو وجود ما است که خداوند، آسمان را از فروپاشى، زمین را از لرزش و سلب آرامش ساکنانش، نگه مى دارد؛ به واسطه ى ما است که خداوند باران نازل مى کند و رحمت خود را مى گستراند و برکات و نعمت هاى زمین را بیرون مى آورد. و اگر از ما، کسى در زمین نباشد، زمین، اهل خود را فرو مى برد.[3]

طبق این حدیث، امامان، علاوه بر نقش تشریعى، نقش تکوینى دارند و در صورت غیبت، هر چند نقش تشریعى آنان در پس پرده مى ماند، امّا آنان به نقش تکوینى خود عمل مى کنند و وجودشان باعث استمرار حیات و زندگى و اتمام حجّت الهى بر روى زمین مى شود. امام صادق(علیه السلام) در بیان ضرورت وجود امام بر روى زمین، مى فرماید:

اگر زمین، بدون وجود امام بماند، ساکنان خود را در کام خود فرو مى برد.[4]

بنابراین، نقش تکوینى امام، منحصر در حضور نیست و در دوره ى غیبت نیز این تأثیر ادامه دارد و ساکنان زمین از وجود امام بهره مند مى شوند.

با بررسى این احادیث، مى توان نتیجه گرفت که وجود امام بر روى زمین، فوائد زیر را دارد و فرقى نمى کند که حضور امام به صورت آشکار باشد یا به صورت پنهانى و مستور:

1. وجود امام، موجب ارتباط میان خالق و مخلوق و زنده بودن حجّت ها و دلائل الهى در جامعه ى انسانى مى شود.

2. وجود امام، امن و امان براى مردم است و خداوند، به خاطر آنان، زمین و آسمان را از فروپاشیدن باز مى دارد.

3. وجود امام در زمین، موجب فرستاده شدن نعمت هاى الهى مى شود.

4. وجود امام، موجب امیدوارى مؤمنان براى تحقّق عدل الهى بر جوامع انسانى مى شود.

5. وجود امام در حیات انسان، دو نقش تشریعى و تکوینى دارد. در زمان غیبت، نقش تشریعى او در پس پرده، مستور مى ماند، امّا نقش تکوینى او، موجب استمرار و ادامه ى حیات مى شود.

پی نوشتها:

[1]. علامه ى حلى، کشف المراد، ص 181.

[2]. ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 18، ص 347، حکمت 143.

[3]. شیخ صدوق، امالى، ص 112، مجلس 35.

[4]. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 1، ص 201 و 210.

کانال مسجد مقدس جمکران:

jamkaran_ir

گیر کردن سر کودک خردسال داخل فیلتر هوا !

http://uupload.ir/files/w3al_%DA%AF%DB%8C%D8%B1_%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86.jpg

گیر کردن سر کودک خردسال داخل فیلتر هوا !

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد:

 سر این کودک شب گذشته هنگام بازی با لوازم یدکی خودرو در داخل دو حلقه فیلتر هوا گیر کرد.

حوادث

ShahraraNews

دیدگاه جالب آیت الله العظمی بروجردی در قبال منافع عامه مسلمانان

دیدگاه جالب آیت الله العظمی بروجردی در قبال منافع عامه مسلمانان

آیت الله علوی بروجردی در دیدار با حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر:

مرحوم آقای بروجردی معتقد بودند، زعامت مرجعیت شیعه یا ولایت فقیه، فقط شیعه‌ها نیستند، بلکه عامه مسلمان‌ها هستند و ما در قبال منافع عامه مسلمانان مسئولیت داریم.

ایشان معتقد بودند ما نمی‌توانیم مرجعیت و زعامت خودمان را در بین سنی‌ها جا بیندازیم. جمعیت سنی هرگز از روحانی شیعه تبعیت نمی‌کنند. پس باید یکی از مراکز اهل تسنن را تقویت کنیم؛ منتها مرکزی که غنا و قابلیت تقویت داشته باشد. ایشان می‌فرمودند غنی‌ترین مرکزی که در بین اهل تسنن هست الأزهر است. لذا باید آن را تقویت کنیم.

ایشان دو کار می‌کرد؛ یکی اینکه الأزهر را به عنوان مرجعیت تسنن جا بیندازد. دوم اینکه، بین حوزه و الأزهر ارتباط ایجاد کند. این کاری بود که آیت الله بروجردی برای تقریب می‌کرد و در کارش موفق بود.

ارتباطات آیت الله بروجردی با الازهر نتایج درخشانی داد که درخشان‌ترین نتیجه‌اش از نظر بنده فتوای شیخ محمود شلتوت است. این فتوا رسمیت شیعه بود.

کتاب المراجعات شرف‌الدین، که معرفی شیعه بود، تفسیر مجمع البیان طبرسی، مختصر النافع محقق حلی را در الازهر چاپ کردند. وقتی قانون مدنی مصر را می‌نوشتند شیخ محمود شلتوت دستور داد در قانون مدنی مصر بحث ارث را بر اساس فقه شیعه بنویسند. چون غنی‌تر از سایر فقه‌ها است.

بعد از فوت آیت الله بروجردی، اکثر علما تفکر تقریب را دراین حد قبول نداشتند و حاضر نبودند در این خصوص هزینه کنند.

http://hawzahnews.com/detail/News/453344

HawzahNews

آقا کی میگه ما داریم به عقب بر میگردیم؟

http://uupload.ir/files/qp8e_%D8%A2%D9%82%D8%A7%DA%A9%DB%8C.jpg

آقا کی میگه ما داریم به عقب بر میگردیم؟

این شباهت هاییم که با گذشته داریم همه اش اتفاقیه!

خودم تابلوشو دیدم؛ ما داریم به فنا میریم...

سید مهدی موسوی

طنزیم

tanzym_ir

امام علی علیه السّلام فرمودند:

امام علی علیه السّلام فرمودند:

کتاب خدا که در بین شما است گوینده ای است

که زبانش ازگفتن حقایق خسته نمی شود و خانه ای است

که ارکانش تا ابد از تندباد حوادث در امان است و عزیزی است که پیروان و یارانش هرگز شکست نمی خورند.

نهج_البلاغه_خطبه 133