در قالب یک مقاله صورت گرفت؛

در قالب یک مقاله صورت گرفت؛

تحلیل مقادیر دیه از سوی آیت‌الله العظمی سبحانی

اخیراً در نشستى پیرامون مقادیر دیه در اسلام «فرضیه»اى مطرح شد و حاصل آن این که، این مقادیر احتمالاً حکم موقت بوده و مى توان مقدار دیه را به صورت دیگر نیز تعیین کرد. در این مورد از حضرت آیت الله سبحانى نظرخواهى شد، معظم له با نگارش این مقاله به تحلیل این نظریه  پرداختند .

به علاقه‌مندانى که گمان مى‌کنند بر کرسى نوآورى نشسته‌اند یادآور مى‌شوم، اجتهاد و استنباط کار آسانى نیست. مرحوم شیخ انصارى در باب انسداد باب علم مى‌گوید: رزقنا الله الاجتهاد فانّه أشدّ من طول الجهاد، بنابراین نباید با یک سطحى نگرى و مجرد وجود «أقرّ» یا «فرض» یک چنین فرضیه اى را مطرح کرد و ذهن جوانان را نسبت به احکام نورانى اسلام متزلزل ساخت .

امیرمؤمنان در منشورى بسیار مفصل و گسترده مقدار دیه اعضاء و منافع را بیان کرده است (و باید این منشور را در کنار نامه اى که به مالک نوشته قرار داد، آنگاه درباره دانش امام قضاوت نمود). مجموع این منشور در کتاب جامع الشرائع هفده صفحه را دربرگرفته است.

چگونه مى توان این همه موشکافى و گسترده گویى را احکام موقت دانست و آنگاه فقه وضعى و خرد بشرى را، جایگزین وحى و فقه اسلامى ساخت؟!

متن‌کامل+‌منابع:

http://hawzahnews.com/detail/News/453310

HawzahNews

 خبرگزاری‌حوزه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.