هم نرخ دلار، همچنان پایین است
هم کل ِنیاز های ما تأمین است!
این حجم ِتلاش، مایهی تحسین است
دیگر همهچیز ِ ِمملکت روتین است...
دیدید که امضای کری تضمین است!؟
برجام که موجب گشایش شده است
دارندهی دکترای سازش شده است..
امروز که منتهی به زایش شده است..
نوزاد ِگوگول مگولیاش شیرین است
دیدید که امضای کری تضمین است!؟
آخر به بهانههای گوناگون رفت...
هرچند نبود از ابتدا، اکنون رفت..
اصلا بهدرک، چه خوب شد بیرون رفت
آن چار وَ یک هم سبب ِتسکین است
دیدید که امضای کری تضمین است!؟
مضمون قرارداد اگر مبهم شد
با جِر زدن ِرقیب اگر توأم شد
شادیم که شرّ ِیک مزاحم کم شد
یک خوبی ِعهد ِچندپهلو این است...
دیدید که امضای کری تضمین است!
قدری سر ِکیسه را اگر شل کردیم
با دشمن ِخویش اگر تعامل کردیم
اوضاع جهان را گل و بلبل کردیم!
در ظاهر اگرچه عهد ِما ننگین است
دیدید که امضای کری تضمین است!
هرچند که اقتصاد ِما وا رفته
هم سایهی جنگ از سر ما رفته
هم مادر تحریم سر زا رفته
این هفته، بیا مراسم تدفین است...
دیدید که امضای کری تضمین است!
او رفت، ولی کنار ِما پوتین هست
پوتین هم اگر رفت، جهنم، چین هست
چین هم برود، ترکیه و سرگین هست!
برجام، کجا مستحق ِتوهین است؟
دیدید که امضای کری تضمین است!
سید محمد حسینی
وطنز |
پایگاه شعر و ترانه طنز
vatanz_ir
شبهه ای که تا صد سال پیش به قرآن وارد میشد،
اما اکنون علم بشر به جواب آن رسیده است
نسیم وحی
mfatematozzahra
اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج
پاداش روزه حقیقی
آیت الله العظمی مظاهری:
خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید:
«الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا اُجْزَی بِه».
این حدیث به سه شکل معنا شده است:
معنای اوّل؛همین معنای ظاهری است که در میان مردم مشهور شده:
«روزه مال من است و من پاداش آن را میدهم».
در اینجا ایراد وارد میشود که چرا دربارۀ سایر عبادات نظیر نماز، جهاد و حج، چنین حدیثی نداریم؟ مگر پاداش آن عبادتها را خداوند سبحان نمیدهد؟ پس معلوم میشود، این روایت باید معنای دیگری داشته باشد.
معنای دوّم؛ را گروهی دیگر چنین گفتهاند که هرکس روزۀ واقعی بگیرد، به مقام عنداللّهی خواهد رسید.
به قول قرآن کریم: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ»؛
میفرماید: ای کسی که نفس مطمئنّه داری! بیا بیا نزد خودم بیا. خصوصیّت روزۀ حقیقی نیز این است که انسان را به مقام عنداللّهی میرساند. امّا به نظر میرسد این حدیث شریف باید معنای والاتری داشته باشد.
معنای سوّم؛ این است که خدای تعالی میفرماید: روزه به من شباهت دارد، عبد را شبیه من میکند و پاداشش #خود_من هستم. پاداش آن خود من هستم یعنی چه؟ یعنی روزه میتواند انسان را به مقام لقاء و به مقام فناء برساند، به گونهای که خدا بر دلش حکومت کند و آن دل عرش الرّحمان شود.
بر این اساس، این روایت با روایت: «لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَ لا سَمائِی وَ لکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِن»؛ یک معنا دارد. خداوند میفرماید: زمین و آسمان وسعت مرا ندارند، تنها قلب بندۀ مؤمنم است که مىتواند مرا در خود جاى دهد.
مراتب روز:
«روزۀ عوام»
که در آن دستورهاى فقهى مراعات میگردد. این روزه انسان را از سقوط و گمراهىنجات مىدهد، ولى لزوماً کاربرد ندارد و موجب تقرّب انسان به درگاه الهى نمىشود.
«روزۀ خواص»
که به آن «روزۀ اخلاقى» نیز مىگویند. در این مرتبه، روزهدار علاوه بر اینکه از مبطلات روزه پرهیز مىکند، از گناهان کبیره و صغیره نیز اجتناب مىورزد؛ به عبارت دیگر، چشم، گوش، زبان و اعضاىبدن او هم روزه هستند. این مرتبه از روزه، موجب غفران الهى مىشود.
«روزۀ اخصّ الخواص» است و به آن «روزۀ دل و باطن» نیز گفته میشود. در این مرتبه، روزهدار علاوه بر پرهیز از مبطلات روزه و اجتناب از گناهان و حفظ اعضا و جوارح، دل و باطن خود را نیز متوجه حق تعالی مىکند.
امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» مى فرمایند: «صَومُ القَلب خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسان وَ صِیامُ اللّسَان خَیرٌ مِن صیِامِ البَطن»؛ روزۀ قلب از روزۀ زبان و روزۀ زبان از روزۀ شکم بهتر است.
طبق حدیث «الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا اُجْزَی بِه»، حضور قلب از روزه پیدا میشود. میفرماید: روزه مربوط به من است، یعنی هیچ عبادتی نیست که این قدر تشبّه به خدا داشته باشد، جز روزه.
مبطلات فقهی و مبطلات اخلاقی روزه نیز همه، همه برمیگردد به تشبّه به خدا، پاداش آن هم خود خداست، یعنی مقام عنداللّهی، یعنی مقام فناء، مقام لقاء، یعنی مقام شهود که معنای آن حضور قلب است.
روزۀ حقیقی آن است که در آن، تمام اعضاء و جوارح انسان روزه باشند؛ زبانش مطلقاً روزه باشد، غیبت نکند، تهمت نزند و دروغ نگوید؛ چشم و گوشش روزه باشند، از دیدن و شنیدن آنچه حرام است، خودداری کند؛ و بالاتر از اینها، دلش روزه باشد، یعنی نفی خواطر کند، یعنی وسوسهها، تخیّلها، توهّمها و نیّتهای پلید و آلوده و نیز صفات رذیله، از قبیل کبر، حسد، ریا، کینه و غرور، در دل و قلب او راه نیابد.
انسان میتواند موقع افطار به مطلوب و مقصود حقیقی برسد و خدا که صاحب خانه است را در دل خویش بیاورد، یعنی توجه پیدا کند و خدا را بیابد.
متنکامل+منابع:
http://hawzahnews.com/detail/News/450294
خطیب شهیر درگذشت
حجتالاسلاموالمسلمین سیدمهدی طباطبایی،
استاد اخلاق و از خطبای معروف درگذشت.
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
مصرف قارچ سمی 8 نفر را کشت و 481 نفر را مسموم کرد
سخنگوی اورژانس کشور :
481 نفر بر اثر مصرف قارچ سمی مسموم و 8 نفر نیز جان خود را از دست دادهاند؛ همچنین حال تعدادی از افراد مسموم وخیم است.
YjcNewsChannel