دعای قنوت امام رضا علیه السلام

دعای قنوت امام رضا علیه السلام

رجال بن أبی الضحاک قال: کان قنوت الرضا علیه السلام فی جمیع صلواته:

«ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الاَْعَزُّ الاَْجَلُّ الاَْکْرَمْ»

دعای قنوت امام رضا علیه السلام در همه نمازهایش اینگونه بود:

بارالها مرا ببخش و به من رحم کن و از خطایم آنچه را که می‏دانی بگذر، همانا تو عزیزتر و برتر و گرامی‏تر هستی.

 بحار الأنوار، ج‏82، ص: 200.

قنوت

Howzehir

دلایل امامت امام رضا علیه السلام

دلایل امامت امام رضا علیه السلام

هر امامی برای اثبات ادعای خود بر امامت، -همانند ادعای انبیاء بر نبوت- نیاز به اقامه دلیل و برهان دارد. این دلیل یا به تصریح رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و امامان قبلی (علیهم السلام) است و یا به وسیله ظهور و بروز کرامات و معجزات انجام می گیرد.[۱]

در روایتی، امام رضا  علیه السلام در گفت­وگو با جاثلیق[۲] و رأس الجالوت[۳] در کوفه، به نکاتی اشاره می فرماید:

«بعد از پیامبرصلّى اللَّه علیه و آله کسى امام است که به آن چه پیامبر به آن قیام کرده است، قیام کند و بتواند کارهاى او را انجام دهد و امامتش را با دلایل و براهین، ثابت کند.

رأس الجالوت پرسید: دلایل امامت چیست؟ فرمود: این که امام، به تورات، انجیل، زبور و قرآن، احاطه داشته باشد و با هر کدام به کتاب خودشان احتجاج کند و این که: همه زبان­ها را بداند و با اهل هر زبانى، به زبان خودش، مباحثه کند و افزون بر اینها، باید از هر آلودگى و عیبى، پاک باشد و همچنین عادل، با انصاف، حکیم، دلسوز و مهربان، بردبار، اهل بخشش و گذشت، راست‌گو و نیکوکار، صمیمى، امین و مطمئن باشد و امور مردم را حلّ و فصل کند».[۴]

برای اثبات امامت امام رضا (علیه السلام) نیز مانند سایر امامان، هم تصریح رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان پیشین علیهم السلام وجود دارد و هم کرامات و معجزات فراوانی از آن حضرت ثبت شده است و هم ویژگی‌هایی که در کلام نورانی آن حضرت آمده است، در مورد ایشان صادق است و همه اینها گویای این است که ایشان در امر امامت، منصوب از جانب پروردگار و حجت الهی بر خلق می باشند.

[۱].  إعلام الوری بأعلام الهدى ص ۵۴۶٫

[۲]. «جاثلیق»، شخصیّت بزرگ مسیحیان است، که بعد از او در درجه، «مطران»، و بعد از او «اسقف»، و بعد از او «قسّیس» است‏.

[۳]. «رأس الجالوت»، بزرگ یهود و دانشمند آنان است.

[۴]. الخرائج و الجرائح ،ص ۲۸۹٫.

تبیین_امامت

Howzehir