آیا شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است؟
در تعالیم دینی شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است. که به تعدادی از روایات در این باب اشاره میشود:
1. «السَّامِعُ شَرِیکُ الْقَائِلِ»؛[1] شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است.
2. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ کَالْمُغْتَابِ»؛[2] شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.
3. «سَامِعُ الْغِیبَةِ شَرِیکُ الْمُغْتَابِ»؛[3] شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است.
البته آنچه در این مسئله قابل توجه و دقت است؛ این است که اگر کسی که در مجلس غیبت حضور داشته باشد و با میل و رغبت گوش کند، در گناه غیبت شریک است و آنکه غیبت به طور اتفاقی به گوشش خورده و امکان بازداشتن دیگران از غیبت برای او وجود نداشته است، مشمول این احادیث نیست.
دلیل اینکه شنونده غیبت در گناه مانند غیبت کننده میباشد؛ این است که هر دوی آنها با رضایت در غیبت مشارکت دارند، و ذهن آنها مشغول به تصورات ناروایی است که مورد نهی است. تنها اختلافشان در این است که یکی گوینده است و دیگری شنونده. یکی با زبان میگوید و دیگری با گوش و با اختیار بد خودش تصورات کذب و حرام غیبت کننده را میپذیرد؛ چرا که با نشستن در مجلس غیبت، نفس انسان با آن فضا انس و الفت پیدا میکند، در نتیجه آثار سوء آن مجلس مانند سم کشنده در روح و روان وی نفوذ میکند.[4]
بنابر این، باید گفت اگر به تمام آنچه که غیبت کنندگان در مورد فرد غایب گفتند و شما نیز به گفتههایشان گوش دادی، در گناه غیبت با آنها شریک هستی، اما اگر همین که آنها شروع به غیبت کردند، و شما تذکر دادی که غیبت نکنید! غیبت حرام است! و با تذکرات شما دیگر غیبت ادامه پیدا نکرد؛ یعنی یا آنها ساکت شدند و یا شما مجلس غیبت را ترک کردی، و یا اگر امکان نهی از منکر و ترک مجلس نباشد در برخوردت نشان دادی که از کارشان راضی نیستی مانند اینکه چهره ناراحت به خود گرفتی و از آنها روی برگرداندی و...، در گناه غیبت با آنها شریک نخواهی بود.
[1]. غرر الحکم و درر الکلم،ص 36.
[2]. عیون الحکم و المواعظ،ص 29.
[3]. همان، ص 286.
[4].مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 10، ص 413.
پرسش_و_پاسخ 22 غیبت
Howzehir