امروز با قرآن
برگرفته از آیات خوانده شده ی امروز
آیه شریفه :
وَإِذْ وَٰعَدْنَا مُوسَىٰٓ أَرْبَعِینَ لَیْلَةًۭ ثُمَّ ٱتَّخَذْتُمُ ٱلْعِجْلَ مِنۢ بَعْدِهِۦ وَأَنتُمْ ظَٰلِمُونَ (سوره بقره / آیه 51)
ترجمه :
و (به یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم؛ (و او، برای گرفتن فرمانهای الهی، به میعادگاه آمد؛) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نمودید؛ در حالی که ستمکار بودید.
وضیح و نکات آیات :
نام حضرت موسى علیه السلام در سى و چهار سوره قرآن و 136 مرتبه آمده است.
ماجراى میعاد حضرت موسى، در سورههاى اعراف و طه نیز آمده است.
محلّ وعده، کوه طور و مدّت آن ابتدا سى شب معیّن شده بود و در وعدهگاه، ده شب دیگر به آن اضافه شد که این مدّت براى دریافت کتاب تورات بود، ولى بنىاسرائیل علیرغم اینکه رهبرى همچون هارون، برادر حضرت موسى را در میان خود داشتند، همهى نعمتها و الطاف الهى را فراموش کرده و به سراغ گوساله پرستى رفتند. گوسالهاى از طلا که بدست مجسمه سازى هنرمند به نام سامرى، در غیاب موسى ساخته شده بود.
از آیات قرآن استفاده مىشود که در این وعده، سه مسئله مورد نظر بوده است: گرفتن تورات، اثبات مقام خلافت براى هارون، آزمایش بنىاسرائیل.
در سقوط جامعهى بنىاسرائیل به دامن شرک، چند عامل نقش داشت:
الف: حضور نداشتن رهبرى چون حضرت موسى.
ب: حضور منحرفین هنرمندى مانند سامرى.
ج: استفاده از طلا و زیور آلاتى که جاذبه داشت.
د: بوقهاى پر سر وصداى تبلیغاتى. زیرا گوساله سامرى صدا مىکرد.
ه : مردم ساده و زود باور و نبود ایمان عمیق.
و: زمینهى مساعد و سابقهى گاو پرستى.
کنارهگیرى رهبران الهى از جامعه براى مدّت محدود به منظور عبادت خدا، کارى شایسته و نیکو است. «واعدنا موسى اربعین لیلة»
عبادت در چهل شب وبه دور از مردم، داراى آثار خاصّى است. «اربعین لیلة»
عدد چهل، در دریافت وحى و الهامات روحانى نقش دارد. «اربعین لیلة»
شرک، ظلم به انسانیّت است. زیرا که انسان دست خود را از دست خداوند برمىدارد و در دست نااهلان عاجز مىگذارد. «و انتم ظالمون»
تفسیر_نور
تبیان