شهادت یا رحلت

شهادت یا رحلت  

آیا پیامبر به شهادت رسیده است؟
پاسخ: اظهار نظر قطعی دراین باره مشکل است.
ابن اسحاق از مورخان اهل سنت گزارش می دهد: رسول خدا در معرض وفات خود به «امّ بشر» دختر «براء بن معرور» که برای عیادت وی آمده بود گفت: از همان خوراکی که با برادرت در «خیبر» خوردم، اکنون رگ دلم قطع می شود. (1) بدین جهت مسلمانان رسول خدا را علاوه بر افتخارات نبوّت، دارای مقام شهادت هم می دانستند.
از برخی روایات و متون دینی استفاده می شود که پیامبر در جنگ خیبر مسموم شده ، مسمومیت در بیماری پیامبر مؤثر بوده، برخی گفته اند: معروف این است که پیامبر در کسالت وفات خود می فرمود: این بیماری از آثار غذای مسمومی است که آن زن یهودی خورانده است.
شاید به خاطر همین روایات و متون تاریخی بوده که پیامبر را نیز دارای مقام شهادت می دانستند، همان گونه که ابن هشام تصریح نموده است. (2 )
پی نوشت ها:
1. ابن هشام، السیرة النبویة، دار احیاء التراث العربى، بیروت، ج 3، ص 353 - 352.
2.محمد ابراهیم آیتی و ابو القاسم گرجی، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه، 1366، چاپ چهارم.ص507

دارد تمام میشود آقا عزای تو

دارد تمام میشود آقا عزای تو
کم گریه کرده ایم محرم برای تو
شبهای آخر است گدا را حلال کن
این هم بساطِ نوکر ِ بی دست و پای تو
دارد چه زود سفره ی تو جمع می شود
هستم هنوز سائل ِ آب و غذای تو

مدت خلافت امام حسن(ع)

 

مدت خلافت امام حسن(ع)  

خلافت ظاهری امام حسن (ع)چه مدت طول کشید؟
پاسخ: امام حسن (ع)پس از شهادت پدر بزرگوارش به خلافت رسید. اگر چه مدت خلافت آن حضرت کوتاه بود ولی در همین مدت کوتاه درس هایی به جامعه ی اسلامی و آیندگان داد و چهره ی دروغین مدعیان خلافت را آشکار نمود و نامشروع بودن حکومت و خلافت آنها را برای تمامی انسان های آزاده روشن ساخت.
مرحوم سید حسن امین از کتاب استیعاب ابن عبدالبر نقل می‌کند:
«صلح امام حسن (ع)با معاویه در تاریخ پانزدهم جمادی الاولی سال چهل و یکم هجرت روی داد، بنابراین هر کس آن را سال چهلم هجری بداند خطا کرده است. حاکم نیشابوری نیز در کتاب المستدرک می‌نویسد که عهد نامه ی صلح در سال 41 هجری صورت پذیرفته است.
گفته شده است که این قرار داد در بیست و پنجم ربیع الاول انجام گرفته و برخی آنرا بیست و پنجم ربیع الاخر می‌دانند. به این ترتیب اگر جمادی الاولی را بپذیریم، زمان خلافت ظاهری امام حسن (ع )هفت ماه و بیست و چهار روز می‌باشد و اگر ربیع الاول را بپذیریم، این زمان شش ماه و چهار روز می‌شود و در صورت سوم، این مدت چند روز بیشتر می‌شود».(1)
پاورقی:
1. مسعودی، مروج الذهب، بیروت، دارالمعروف، بی تا، ج 3، ص 4، و ابن کثیر، البدایه و النهایه، بیروت، مکتبة المعارف، بی تا، ج 8، ص 14. امین، سید محسن، امام حسن و امام حسین ـ علیهما السّلام ـ ، ترجمة ادارة کل تبلیغات اسلامی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ پنجم، سال 1366، ص69.