همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد
همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد

ازدواج موقت؛ آری یا خیر؟

ازدواج موقت؛ آری یا خیر؟

تربیت اسلامی (۲۰)؛

اساس برنامه حیات اسلامی آن است، که ازدواج به صورت دائم صورت پذیرد، و این چنین نهادی است که موجب آرامش، آسایش و تعادل روحی و روانی می شود.

ازدواج_موقت نیز یکی از سنت های گرانبهای پیامبر اکرم (ص) است. دین فطری و انسان ساز اسلام به علت های مختلفی چون فراهم نبودن زمینه و شرایط ازدواج دائم یا دوری از همسر به خاطر جنگ یا مسافرت، که فرد احساس شدید نیاز به ارضاء میل جنسی خود پیدا می‌کرد، و می‌ترسید که به گناه بیافتد، ازدواج موقت را به امر الهی حلال نموده است؛ اولاً با گناه و فحشا مقابله بشود و فرد  لذّت مطبوع و مشروع برسد.

ازدواج موقت به هیچ وجه فایده های روحی و روانی و مستمر ازدواج دائم را ندارد.

توصیه امامان و دانشمندان:

امام صادق(ع) میفرماید: «کسی که متعه (ازدواج موقت) را حلال ندارند، از ما نیست.»

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «اگر عُمَر متعه را نهی نمی کرد، زنا نمیکرد احدی جز افرادی که سرشتشان منحرف است و شقی هستند.»

شهید مطهری : بستر جامعه برای وجود و امکان ازدواج موقت برای جوانانی که شدیداً تحت فشار جنسی هستند و امکانات ازدواج دائم را ندارند، باید آماده شود.

از جمع بندی این گونه روایات به دست می آید که:

اولاً: سفارشات زیاد به ازدواج موقت به خاطر این بود که این قانون و سنت الهی پایمال نشود و همچنین این حلال الهی برای افراد خاصی است که تحت فشار زیاد نیروی جنسی هستند.

ثانیاً: این ازدواج در موارد زیادی مکروه است و نباید به آن روی آورد، که مواری از آن عبارتند از:

1. جایی که تهمت زنا و غیره زده شود.

2. جایی که باعث اذیّت همسران دائم و تضییع حقوق آنان گردد.

3. جایی که انسان را از مسؤلیت و انجام واجبات باز دارد.

4. جایی که باعث خفت و سبکی انسان گردد.

5. جایی که فقط برای هوس رانی باشد.

6. جایی که زن زناکار و بدکاره باشد و یا دختر باکره باشد.

شهید مطهری در این باره می فرماید: «اما آنجا که عموم افراد را ترغیب و تشویق کرده اند، به خاطر حکمت ثانوی آن یعنی «احیاء سنت متروکه» بوده است... و هرگز منظور و مقصود این نبوده است که وسیلة هوسرانی و هواپرستی و حرامسراسازی برای حیوان صفتان و یا وسیلة بیچارگی برای عده ای زنان اغفال شده و فرزندان بی سرپرست فراهم کنند»

امکان دارد کسانی که به ازدواج موقت روی می آورند، بخواهند فقط میل جنسی را از این طریق ارضا کنند و دیگر در آینده به ازدواج دائم که رکن اساسی است و فواید زیادی دارد، روی نیاورند.

هرچند ازدواج موقت حلال است، اما به دلیل مشکلات بسیار زیاد آن حتی الامکان دختران جوان نباید دنبال آن نباشند، و به توصیه اکید اسلام، یعنی عفت جنسی و حفظ پاکدامنی و کنترل میل جنسی، (از طریق تقوا،روزه گرفتن و ...) باشند و مهمتر از همه، هرچه زودتر به ازدواج دائم اقدام کنند، تا این که به سعادت و کامیابی و خوشبختی واقعی نایل آیند.

نکته های مهم:

1. اگر چه ازدواج موقت امری است شرعی اما گاهی عدم توجه به مسائل عرفی سبب تهمت می شود و به جهت عدم پذیرش اجتماعی، مشکلات و ناسازگاریها و حتی جدالهایی پیش می آید.

2. در این زمینه باید مراقب بود، چون بیماری های جنسی در این جا زمینه رشد و بروز زیادی دارند. بنابر این به هر کس نمی توان اعتماد کرد.

3. عقد موقت برای هر فردی توصیه نمی شود، برخی افراد که ظرفیت روانی محدودی دارد، در ناسازگاریهای زناشویی به جای تمرکز بر حل مشکل و ناسازگاری سریع، سراغ صیغه می روند تا آنجا احساس خوشی بیشتری داشته باشند و این امر می تواند اساس خانواده به شدت ویران کند.

متن‌کامل+ منابع:

http://hawzahnews.com/detail/News/453171

HawzahNews

 خبرگزاری‌حوزه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.